Redan förra året när Slussenförslaget presenterades höjdes protesterna; ”stadsmur” var ett epitet som beskrev hur det förslaget byggde igen vyn. I SVD kan man läsa om det nya Slussenförslaget som visas upp på Sjömanshemmet 2 maj. Modellen är tillverkad i England, tillika hemland för ena arkitektpartnern Foster+Partners, andra delen är svenska Berg Arkitektkontor. Förslaget lär bli omdebatterat, men verkar mer lyhört för de protester som höjdes mot att man byggde bort utsikten. Vissa siktlinjer verkar säkrade genom att de flesta av de byggnader som skulle skymma är borta. En park, Kataraina parken, har lagts till som en förlängning av Stadsmuseets gård. En trekantig byggnad mitt på torget vilket gör det historiska rektangulära torget triangulärt, vilket är lite märkligt. Bussgaraget blir enligt detta förslag insprängt i berget och ersätter bensinstationen.
Arkitekt Johan Nyrén som länge har varit inblandad i Slussenförslag berättade i P1 om turerna runt Slussen och det rent historiska viktiga i denna plats. Detta glöms oftast bort i debatten då det ena förslaget efter det andra kommit som exempelvis ”Slussen Surf Wave 2018″. Slussen är faktiskt låset mellan Mälaren och havet. Stockholmare har alltjämt kunna gå mellan Stadsholmen och Södermalm. Platsen är än idag en av de viktigaste trafikpunkterna i staden, men också en av de platser där man upplever staden och skärgårdslandskapet som bäst. www.Stockholmskyline.se återkommer om det nya förslaget.
Matti Shevchenko Sandin
www.Stockholmskyline.se
Länk till äldre förslag
Ambitionerna om Slussen
DN: Läge att bygga om Slussen (Mp)
Verkar bättre än de förra. Att moderaterna ens beställde något så korkat som det som kom sist är makalöst. Har man inte mer i ideologin än att bebygga varje yta man kan för att skava ihop lite pengar? Om 30 år hade de vart idiotförklarade och byggnaderna rivna.
Men nu verkar Keyser ha förstått vad som ska göras, även om det verkar konstigt med 3kantigt hus.