Ombyggnader som skall skapa rumslighet

Odenplan

Odenplan har en längre tid sett minst sagt roddig ut med den stora citybanegropen i mitten. Nu berättar trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) för DN att Odenplan skall återgå till det utseendet det hade för två år sedan. Bland annat skall den uppbrutna bohusgraniten läggas tillbaka. Busstrafiken på Upplandsgatan hade önskats bort men enligt trafikborgarrådet har inte Odenplan kapacitet till detta.

På Kod Arkitekters skiss syns en trappa i Odenplans fulla bredd mot kyrkan. Bredvid är en planskiss över hur de nya tilläggen kommer att hamna. Bild: Kod Arkitekter

 

Busstrafiken kommer helt enkelt att öka och drömmen om en vacker piazza med Gustav Vasa:s kyrka i fonden blir bara en dröm. Detta verkade vara planen länge då en elegant trappa leder upp till Upplandsgatan från  ett nedsänkt Odenplan enligt Kod Arkitekters skissbilder. Om trappan fortarande är aktuell är svårt att se Istället kommer ett par nya glasbyggnader mot Karlbergsvägen förstärka rumsligheten på torget. Idag präglas Odenplan hela av en osäkerhet där avspärrningar och trafikleder känns diffusa. Med en starkare profil som mötesplats kan detta undanröjas.

Odenplan innan bygget satte igång. Flera stora träd togs ned och Kevius vill ersätta dessa i framtiden. Det "flygande" taket till nedgången verkar försvinna och ersätts med en amfiteaterliknande nedgång med sittplatser.

 

Den nya nedgången till tunnelbanan och pendeltågen blir delvis i form av en amfiteater där folk skall kunna sitta. Gallerian som få ville ha och stoppades blir inte av men ett garage för 300 cyklar kommer att byggas under torget. Enligt stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M) skall Odenplan bli mer attraktivt som mötesplats genom att jämföra det med vad som fanns innan eller snarare inte fanns -sittplatser. Sippans kiosk kanske även den återuppstår – om det är möjligt enligt Kevius.

Hornstull

Vid Hornstull återtas snart en del av taxitorget vid Långholmsgatan för att förvandlas till ett torg. Om två år skall detta torg med grönskande pergolor och ny byggnad i glas för butiker och resturang. Huset är en del av en ett ny shoppingstruktur i området som inbegriper gatuplanet och tunnelsystemet som ansluter till tunnelbanan.

Sten Nordin berättade för ABC-nyheterna att det också skall finnas små lokaler eftersom man riktar sig mot småföretagare som inte är representerade i de stora kedjorna. Liknande butiksgångar har gjorts med lyckat resultat vid Östermalmstorg. Positivt är att man inte satsar på ännu en galleria som i Liljeholmen. Sådant brukar kunna slå ut de butiker som finns och fortfarande har dörr mot gata och på så vis skapar en mer intressant gatumiljö.

Tillbyggnaden som benämns med populära beteckningen ”spektakulär” kommer att skapa en rumslighet som man idag anser saknas.Huset skall enligt skisserna uppförs det i glas och  betong med dekor av växtmatta.

Även Hornsbruksgatan får ett torg dock utan nybyggnad. Bygget görs av Bonnier Fastigheter AB i samarbete med SL.

Projektet på Stockholm.se

 

 

 

 

 


Matti Shevchenko Sandin

5 kommentarer

  1. Peter Frisk den 11 maj 2011

    Jag kanske är blind men jag finner inte på vem som skrivit inlägget? Alltid intressant var saker och ting kommer ifrån och vem som ligger bakom en text …

    • Skyline den 11 maj 2011

      Hej Peter, om inget anges är det redaktören. Nu såg jag att namnet hoppat snett och uppdaterat det. Artikeln hamnar under ”Press” vilket då är referat av det som finns i press och relaterade sajter som arkitekternas och Stockholm Stad(dit det är länkat) och inget debattinlägg. tack för dit påpekande.

  2. Jag den 11 maj 2011

    Skönt att man slapp gallerian. Däremot ser de nya husen lite temporära ut och hoppas att städningen fungerar så man slipper klättra runt i skräp där i amfitrappan. Bäst hade varit om man hade fått bort bussarna och en hel piazza. Märkligt nog tycker Hamilton att saker är omöjliga, hur det nu kan vara det.

    • Herbert, Tingesten den 11 maj 2011

      Bussarna skulle teoretiskt kunna flyttas till södra sidan, som en YIMBY-medlem föreslagit. I så fall måste man korsa Odengatan när man ska byta till tunnelbanan eller pendeltåget men det är väl ett pris man kan betala. När 4:an blir spårvagn blir det troligtvis nödvändigt att lägga hållplatsen på södra sidan eftersom spårvagnar inte gillar 120-graderssvängar och det kan vara ytterligare ett skäl att behålla busshållplatserna på nordsidan.

      Inom parentes, varför är en galleria så hemsk och motbjudande? Kan man inte bara låta bli att gå dit om man inte gillar den, som man kan göra med andra gallerior i staden? Är den underjordisk ser man den ju inte ens om man inte vill.

  3. Anna den 13 maj 2011

    Kul att Skyline håller oss uppdaterade! Båda platserna är idag kraftigt trafikstörda. När det gäller Odenplan skulle jag och helst sett en hel piazza upp mot kyrkan! När det gäller hornstull är det inte så stor yta det handlar om men en mycket viktig sådan. Idag sprudlar kvarteren runt om, både upp mot kyrkan och ner mot vattnet av liv. Att det upplevs som dystert idag har dels med trafiken att göra men även med Systembolaget, en fråga av mer social karaktär som kräver mer komplexa lösningar. Tack och lov att det inte blir fler gallerior, hur mycket behöver vi egentligen shoppa på HM och Hemtex.