Dessa bilder skickades in till www.Stockholmskyline.se av signaturen Maria Monte. Den ena visar Slussen från Skeppsholmen idag och den andra samma bild med visualisering av brolösningen enligt planen. Bilderna är värda att begrunda nu när utställningen stänger den 19/6. Nedan en foton från utställningen. Fler förslag finns att se här
-
Skyline
Vi är emot skyskrapor och fler höga hus i innerstaden och för en utveckling av god stadsstruktur i hela Stockholm.
-
Veckans Skyline
-
Stöd kampen med Skyline för en mer human stadsplanering. Gå
med i vårt nätverk och få inbjudningar till seminarier och annat. -
Skriv om ditt stadsrum
En stad består av många olika rum. Alla har olika uppfattningar och känslor inför dem. Beskriv ditt och skicka in till oss på [email protected].
-
Senast publicerat
-
Senaste kommentarer
- Marie Thorstensson om Kristianstads arkitektoniska bottennapp
- Anna Gustin om Ska Stockholms stad göra en helomvändning??
- Ola Åkesson om Kristianstads arkitektoniska bottennapp
- Patrik Sjöblom om Kristianstads arkitektoniska bottennapp
- Inger Ohlsson om Kristianstads arkitektoniska bottennapp
-
Arkiv
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
-
Kategorier
-
Sök
-
-
Sidor
Vi stod och diskuterade denna vy och hur klumpigt det kommer bli på själva utställningen. Vinkeln var svår att se i modellen men jag rekommenderar att ta med en liten spegel eftersom man då kan se andra vinklar än det som erbjuds runt modellen. I vänstra hörnet kan ska man dock se en gräsplätt från den terrasserade parken.
Det märkliga är att bilden till höger ser så mycket bättre ut trots att Maria Monte missat att det ska vara träd i parken och att bron (till skillnad från dagens) inte växer direkt ur marken utan har en ganska estetiskt tilltalande rundning och cafébyggnader på undersidan. Finns det verkligen någon som tycker att den befintliga överdäckningen över bussterminalen är snygg? Seriöst?
Det blir som nya Söderleden rakt in på Skeppsbron…
Alla kulturfestivaler,Stockholm Marathon, musik, skidåkning, blir ett fint minne…istället får vi raserade fastigheter av en stark strömm av bilar, turisterna reser till Paris istället…, på den fina skeppsbron blir det en ljudklang av bilar, metall och motorljud…trasiga fastigheter.. fräscha upp Klöverblads slussen i stället, och var rädd om Munkbron och Skeppsbron,
-Händer en olycka på denna enda motorvägled i city, så blir hela stan stående… precis som på 1890 talet då man kallade platsen
Slussen eländet..back to 1920ths….
Maila till Stockholms kommun och Stoppa motorvägleden in i Gamlastan, på Skeppsbron…
Dp 2005-08976-54 detaljplan för Slussen, S-Dp 2011-01580-54 detaljplan för bussterminal, och maila in
att vi bordlägger detta ärende för att trafik strömmen blir allt för kraftig på Skeppsbron och förstör viktiga kulturvärden.
Gamla stans fornlämning förstörs av trafiken, – byggnader,frieser, sandstens fasader, 1400-1500 tals arkitektur,- staden i sig, och riksantikvariska världsarvsnominerade byggnader förstörs, turism försvinner och inkomster uteblir till staden; om detta förslag går igenom. Rädda hellre Klöverbladet och del restaurera …
maila till: innan den 19 juni.
Min gissning är att SBK inte kommer att fästa så stort avseende vid mejl från personer som baserar sin åsikt på feluppfattningar och desinformation. Påstår man att trafikströmmarna kommer att öka därför att körbanorna mer än halveras så uppfattas man nog som ganska oinsatt.
Ja, söderleden rakt in på Slussen. Betongförslag för betongmänniskor.
Usch!
Till Ni stackare som tycker att dagens Slussen är något att ha kvar överhuvudtaget; har ni legat under ett gärdesgårdsstaket halva livet?
Ge er ut och ta en titt på Slussen som den ser ut idag. En klar majoritet bara skyndar sig över helvetet. Visst, utsikten över Saltsjön/Riddarfjärden är slående, men bjuder Slussen till att slå sig ned och njuta av det hela? Finns där fik? Finns där en marknadsplats? Och nu tänker jag inte på Södermalmstorg/Ryssgården med sitt strömmingsstånd.
Nej, just det. Där finns ingenting.
Hade jag kommit som turist till Stockholm hade jag uppskattat om där fanns ställen att slå sig ned på och som VERKLIGEN lät en njuta av den unika utsikten. Dagens Slussen levererar inte den möjligheten. Morgondagens Slussen bör (läs: måste) göra det. Den föreslagna planen gör det.
Vad gäller ”motorvägsleden ned till Skeppsbron”. Visste ni att planen innehåller två nya filer dedikerade för kollektivtrafik? Hur bra är inte det? Förresten, Skeppsbrons kåkar tog bra mycket mer stryk under 50-60-70-talen när folk dundrade förbi i tunga bränsletörstiga fordon som alla drevs på blyadderat bensin. Bravo! Bättre förr!
Personligen anser jag att Mats Edbloms/Leif Bolters förslag dödar totalt den framtida möjligheten till att folk träffas vid Slussen. Var finns ytor för caféer och stånd?
Mvh Sebastian, född 1985 på Renstiernas gata 31.
”men bjuder Slussen till att slå sig ned och njuta av det hela? Finns där fik? Finns där en marknadsplats?”
Ja, om man ställer upp bänkar på den öppna ytan vid blå bodarna eller vid Södermalms torg; ja, Debaser och flertal möjliga fik vid Blå Bodarna och nuv Helenes Krog; ja, Blå Bodarna, Gula gången samt lokalerna vid Karl JOhan Slussen för att nämna några.
Är det inte sp att du läst spacescape-rapporten lite väl för okritiskt? Allting som går att mäta är inte per definition bra.
Ett fik i Gula Gången! Det var ett intressant förslag, var hade du tänkt att det fiket skulle få plats? Hur hade du tänkt att handikappade som inte klarar trappor ska komma dit?
Poängen är dock att trots att man i teorin skulle kunna sätta upp ett fik på Södermalmstorg eller i Södra Slingan så är det ingen som har tyckt att idén varit värd att satsa på under alla dessa år. Platsen är för blåsig, bilutsatt och otrivsam helt enkelt. Ingen stannar vid Södermalmstorg annat än för att vänta på bussen.
Karl Johansslussen (alltså den som används idag) har inte speciellt många lokaler, veterligen finns det bara en som inte ligger inne på det av hamnmyndigheterna avspärrade området, den på sydöstra sidan. Det är en återvändsgata längst ner i en backe och ingen passerar där normalt. I framtiden kommer motsvarande lokal att ligga mitt på gångstråket mellan Stadsgården och Skeppsbron och då blir det mycket kunder, jag t ex.
Jaha Sebastian, då ar du sagt det. Allt är alltså perfekt med det nya förslaget. Att alltid jämföra vad som är mot det som ska bli är knappast er intelligent än att påstå att dina ”motståndare” har legat under gärdesgårdsstaket halva livet. Din signatur säger född 85 ändå låter det snarare som 58 som i året 1958 då modernismen blomstrade och mycket litet togs hänsyn till skönhet/bevarande vårdeni teknokratins namn -som du nu så tydligt och prydligt med namn och adress för vidare.
Mia född 1979 på Söder
Bilden till vänster ger intrycket att något håller på att rivas, området runt Slussen är kaotiskt och uppbrutet. Bilden till höger är (trots själva bildens tekniska brister) mycket mer vilsam för ögat med sina mjuka sluttningar som även kommer att få träd. Konstigt att man kan vara så emot att däcka över en trafikled med en park.
Personligen tycker jag att det är lite rörigt vid slussen, åtminstone från saltsidan, men de nya förslaget visar på sådana stora volymer som inte har någon som helst nedbrytning skalmässigt. Det gör att det ser ut som en stor leksak som slängts ned mellan gamla stan och södermalm och får det hela att te sig bric-a-brac. När var förslaget ifrån egentligen, 1967?
Hade förslaget varit från -67 så hade det nog sett mer ut som anläggningen vi dras med idag (1967 ligger också bra mycket närmare 1935 i tiden än 2011). Att husen ser klossiga ut på modellen kan bero på att man tagit det säkra för det osäkra och bara presenterat volymstudier den här gången. De färdiga byggnaderna vet vi inget om mer än att de inte kan gå utanför boxarna som representeras av träklossarna.
Liten petig anmärkning om du ska förbättra bilden: Nya bron är orienterad åt exakt samma håll som den befintliga men ligger 40-50 meter öster om den. Och undersidan är rundad, det är alltså inte vertikala väggar från bron till marken som idag.
Tack -allt det där vet jag. Volymstudier gjorde jag på skolan, som alla arkitektstudenter.
Gott. Du håller väl med om att stadsfronten får en mjukare övergång i skala och takhöjd med de nya byggnaderna? Syns bäst på sista bilden. Jag tycker det ser hyfsat bra ut, även om jag saknar utsiktspromenaden som skulle ha gått framför dem och gett oss ett oöverträffat panorama.
Jag tycker de nya byggnaderna tillför absolut ingenting, snarare tar bort värden från stadsfronten. De osar kortsiktighet och pengahunger. Stockholm borde hålla sig för god för sådant, nu när det faktiskt finns enorma ytor att bygga ut stan på. Arkitektur är så mycket mer än att bygga. Det kan vara att låta bli och låta vara.