Senaste bilden på ”Nya Slussen”

Dessa bilder skickades in till www.Stockholmskyline.se av signaturen Maria Monte. Den ena visar Slussen från Skeppsholmen idag och den andra samma bild med visualisering av brolösningen enligt planen. Bilderna är värda att begrunda nu när utställningen stänger den 19/6. Nedan en foton från utställningen. Fler förslag finns att se här

17 kommentarer

  1. Lenah den 18 juni 2011

    Vi stod och diskuterade denna vy och hur klumpigt det kommer bli på själva utställningen. Vinkeln var svår att se i modellen men jag rekommenderar att ta med en liten spegel eftersom man då kan se andra vinklar än det som erbjuds runt modellen. I vänstra hörnet kan ska man dock se en gräsplätt från den terrasserade parken.

  2. Herbert, Tingesten den 18 juni 2011

    Det märkliga är att bilden till höger ser så mycket bättre ut trots att Maria Monte missat att det ska vara träd i parken och att bron (till skillnad från dagens) inte växer direkt ur marken utan har en ganska estetiskt tilltalande rundning och cafébyggnader på undersidan. Finns det verkligen någon som tycker att den befintliga överdäckningen över bussterminalen är snygg? Seriöst?

  3. Clara den 18 juni 2011

    Det blir som nya Söderleden rakt in på Skeppsbron…
    Alla kulturfestivaler,Stockholm Marathon, musik, skidåkning, blir ett fint minne…istället får vi raserade fastigheter av en stark strömm av bilar, turisterna reser till Paris istället…, på den fina skeppsbron blir det en ljudklang av bilar, metall och motorljud…trasiga fastigheter.. fräscha upp Klöverblads slussen i stället, och var rädd om Munkbron och Skeppsbron,
    -Händer en olycka på denna enda motorvägled i city, så blir hela stan stående… precis som på 1890 talet då man kallade platsen
    Slussen eländet..back to 1920ths….

  4. Clara den 18 juni 2011

    Maila till Stockholms kommun och Stoppa motorvägleden in i Gamlastan, på Skeppsbron…
    Dp 2005-08976-54 detaljplan för Slussen, S-Dp 2011-01580-54 detaljplan för bussterminal, och maila in
    att vi bordlägger detta ärende för att trafik strömmen blir allt för kraftig på Skeppsbron och förstör viktiga kulturvärden.
    Gamla stans fornlämning förstörs av trafiken, – byggnader,frieser, sandstens fasader, 1400-1500 tals arkitektur,- staden i sig, och riksantikvariska världsarvsnominerade byggnader förstörs, turism försvinner och inkomster uteblir till staden; om detta förslag går igenom. Rädda hellre Klöverbladet och del restaurera …

    maila till: innan den 19 juni.

    • Herbert, Tingesten den 18 juni 2011

      Min gissning är att SBK inte kommer att fästa så stort avseende vid mejl från personer som baserar sin åsikt på feluppfattningar och desinformation. Påstår man att trafikströmmarna kommer att öka därför att körbanorna mer än halveras så uppfattas man nog som ganska oinsatt.

  5. Leo den 18 juni 2011

    Ja, söderleden rakt in på Slussen. Betongförslag för betongmänniskor.

  6. Daniel den 18 juni 2011

    Usch!

  7. Sebastian den 18 juni 2011

    Till Ni stackare som tycker att dagens Slussen är något att ha kvar överhuvudtaget; har ni legat under ett gärdesgårdsstaket halva livet?

    Ge er ut och ta en titt på Slussen som den ser ut idag. En klar majoritet bara skyndar sig över helvetet. Visst, utsikten över Saltsjön/Riddarfjärden är slående, men bjuder Slussen till att slå sig ned och njuta av det hela? Finns där fik? Finns där en marknadsplats? Och nu tänker jag inte på Södermalmstorg/Ryssgården med sitt strömmingsstånd.
    Nej, just det. Där finns ingenting.

    Hade jag kommit som turist till Stockholm hade jag uppskattat om där fanns ställen att slå sig ned på och som VERKLIGEN lät en njuta av den unika utsikten. Dagens Slussen levererar inte den möjligheten. Morgondagens Slussen bör (läs: måste) göra det. Den föreslagna planen gör det.

    Vad gäller ”motorvägsleden ned till Skeppsbron”. Visste ni att planen innehåller två nya filer dedikerade för kollektivtrafik? Hur bra är inte det? Förresten, Skeppsbrons kåkar tog bra mycket mer stryk under 50-60-70-talen när folk dundrade förbi i tunga bränsletörstiga fordon som alla drevs på blyadderat bensin. Bravo! Bättre förr!

    Personligen anser jag att Mats Edbloms/Leif Bolters förslag dödar totalt den framtida möjligheten till att folk träffas vid Slussen. Var finns ytor för caféer och stånd?

    Mvh Sebastian, född 1985 på Renstiernas gata 31.

  8. Lisa den 18 juni 2011

    ”men bjuder Slussen till att slå sig ned och njuta av det hela? Finns där fik? Finns där en marknadsplats?”

    Ja, om man ställer upp bänkar på den öppna ytan vid blå bodarna eller vid Södermalms torg; ja, Debaser och flertal möjliga fik vid Blå Bodarna och nuv Helenes Krog; ja, Blå Bodarna, Gula gången samt lokalerna vid Karl JOhan Slussen för att nämna några.

    Är det inte sp att du läst spacescape-rapporten lite väl för okritiskt? Allting som går att mäta är inte per definition bra.

    • Herbert, Tingesten den 19 juni 2011

      Ett fik i Gula Gången! Det var ett intressant förslag, var hade du tänkt att det fiket skulle få plats? Hur hade du tänkt att handikappade som inte klarar trappor ska komma dit?

      Poängen är dock att trots att man i teorin skulle kunna sätta upp ett fik på Södermalmstorg eller i Södra Slingan så är det ingen som har tyckt att idén varit värd att satsa på under alla dessa år. Platsen är för blåsig, bilutsatt och otrivsam helt enkelt. Ingen stannar vid Södermalmstorg annat än för att vänta på bussen.

      Karl Johansslussen (alltså den som används idag) har inte speciellt många lokaler, veterligen finns det bara en som inte ligger inne på det av hamnmyndigheterna avspärrade området, den på sydöstra sidan. Det är en återvändsgata längst ner i en backe och ingen passerar där normalt. I framtiden kommer motsvarande lokal att ligga mitt på gångstråket mellan Stadsgården och Skeppsbron och då blir det mycket kunder, jag t ex.

  9. Mia den 19 juni 2011

    Jaha Sebastian, då ar du sagt det. Allt är alltså perfekt med det nya förslaget. Att alltid jämföra vad som är mot det som ska bli är knappast er intelligent än att påstå att dina ”motståndare” har legat under gärdesgårdsstaket halva livet. Din signatur säger född 85 ändå låter det snarare som 58 som i året 1958 då modernismen blomstrade och mycket litet togs hänsyn till skönhet/bevarande vårdeni teknokratins namn -som du nu så tydligt och prydligt med namn och adress för vidare.

    Mia född 1979 på Söder

  10. Herbert, Tingesten den 19 juni 2011

    Bilden till vänster ger intrycket att något håller på att rivas, området runt Slussen är kaotiskt och uppbrutet. Bilden till höger är (trots själva bildens tekniska brister) mycket mer vilsam för ögat med sina mjuka sluttningar som även kommer att få träd. Konstigt att man kan vara så emot att däcka över en trafikled med en park.

  11. Mia den 19 juni 2011

    Personligen tycker jag att det är lite rörigt vid slussen, åtminstone från saltsidan, men de nya förslaget visar på sådana stora volymer som inte har någon som helst nedbrytning skalmässigt. Det gör att det ser ut som en stor leksak som slängts ned mellan gamla stan och södermalm och får det hela att te sig bric-a-brac. När var förslaget ifrån egentligen, 1967?

    • Herbert, Tingesten den 19 juni 2011

      Hade förslaget varit från -67 så hade det nog sett mer ut som anläggningen vi dras med idag (1967 ligger också bra mycket närmare 1935 i tiden än 2011). Att husen ser klossiga ut på modellen kan bero på att man tagit det säkra för det osäkra och bara presenterat volymstudier den här gången. De färdiga byggnaderna vet vi inget om mer än att de inte kan gå utanför boxarna som representeras av träklossarna.

      Liten petig anmärkning om du ska förbättra bilden: Nya bron är orienterad åt exakt samma håll som den befintliga men ligger 40-50 meter öster om den. Och undersidan är rundad, det är alltså inte vertikala väggar från bron till marken som idag.

      • Mia den 19 juni 2011

        Tack -allt det där vet jag. Volymstudier gjorde jag på skolan, som alla arkitektstudenter.

        • Herbert, Tingesten den 19 juni 2011

          Gott. Du håller väl med om att stadsfronten får en mjukare övergång i skala och takhöjd med de nya byggnaderna? Syns bäst på sista bilden. Jag tycker det ser hyfsat bra ut, även om jag saknar utsiktspromenaden som skulle ha gått framför dem och gett oss ett oöverträffat panorama.

  12. Mia den 19 juni 2011

    Jag tycker de nya byggnaderna tillför absolut ingenting, snarare tar bort värden från stadsfronten. De osar kortsiktighet och pengahunger. Stockholm borde hålla sig för god för sådant, nu när det faktiskt finns enorma ytor att bygga ut stan på. Arkitektur är så mycket mer än att bygga. Det kan vara att låta bli och låta vara.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>