Den 15:e februari uppmärksammade Skyline en artikel i Metro där det kom fram att SL inte godkände den planerade bussterminalen i Nya Slussenförslaget. SvD har följt upp och presenterar idag (29/2) ytterligare en artikel på ämnet.
Tydligen är det så att de populära dubbeldäckarna som SL använder till sin pendeltrafik mellan Stockholm Norrtälje kommer att ha problem att komma in i berget. Öppningen är för låg. Kravet från SL gäller att dubbeldäckarna skall kunna ta sig in på en bärgningsbil vilket gör att deras 4,25 meter behöver ytterligare 50 cm (varav 25 cm är säkerhetsmarginal). Stadsbyggnadskontoret menar att SL inte berättat att de tänker använda dessa i stadstrafiken. Läs mer om problemstatusen i SvD genom att klicka här
Matti Shevchenko Sandin
Skyline
Fast de kraven uppfylls ju inte àv nuvarande terminal heller. Gissar att det är några kronor dyrare att fixa takjöjden där än att ändra några siffror i datorn…
Gissar, tror alltså. Det är fint. Lättast hade ju varit om hela kalasgänget bakom Nya Slussen hade lyft den där lilla uppfinningen telefonen och frågat Sl vad de behöver och vad de upplever som fel idag. Men det verkar inte ha fallit dem in. Det borde de tydligen ha gjort.
Du gissar fel då, för det är väldigt uppenbart att det kostar åtskilliga miljarder att höja dagens betongdäck så att det motsvarar SL:s nypåkomna önskemål. Det fanns rimligen ine i den ursprungliga kravspecifikationen, för isåf skulle det ha implementerats från början.
Ibland ska man inte försvara saker. Speciellt inte om de inte är till fördel.
Och en intressant aspekt är att inte heller Katarinavägen klarar de nya bussarna. 30-talsbron tillåter nämligen bara 4,3 meter höga åkdon. När den rivs om ett par år och plankorsningen återställs så löser sig det problemet automatiskt.
Ja??? Det är dags för en förändring. Dubbeldäckarna välkomnas.
Det finns fortfarande de som tror att gamla Slussen går att ha kvar, och min kommentar var riktad till dem.
”Stadsbyggnadskontoret menar att SL inte berättat att de tänker använda dessa i stadstrafiken” Vad är det för lekskola. Skylla på SL. Jag trodde nya Slussen planerades för framtida behov och där borde rimligtvis dubbeldäckare ingå. Eller så har staden tänkt att bygga ut tunnelbanan så mycket att bussar blir överflödiga, och det är ju bra i så fall.
Herbert Tingesten, varför tjafsar du hela tiden om de som vill bevara Slussen, och varför tar du aldrig upp diskussionen om att det liggande förslaget är fullt av brister och är ett dåligt förslag? Hela det här debacklet om att spränga sig in i Katarinaberget är ju en fars. Det vore intressant om du gav ett eget förslag, du som verkar veta så mycket..
JD: Varje gång den anklagelsen kommer upp så brukar jag hänvisa till Yimby-yttrandet som jag var med och skrev. Där hittar du rätt mycket kritik, men till skillnad från den som oftast förekommer på SS så är den saklig och konstruktiv och inte baserad på myter.
Jag har också gett alternativa förslag på bussterminalens placering, fyra stycken närmare bestämt, och dem hittar du också på Yimby.se.
Märkligt egentligen den här slussendebatten. Ett blåshål till torg, kissigt gångstråk (blå bodarna) och en traffikapparat som separerar gamla stan från söder. Värt att bevara?
Det behövs inget märkligt utan däcka över så mycket det går, led traffik till västerbron och bygg ihop söder med gamla stan så äntligen den delen av stan blir lika normal som de andra sammanhängande stadsdelarna.