Det ”nyskapande” förslaget från staden som rönt stor kritik för sitt brutala uttryck med breda vägramper, diskutabla parkeringar i berget och glasformationer som skymmer utsikten får ytterligare ett förslag med ”Ny Syn på Slussen”. Nu presenteras nytt material med illustrerande bilder på hur förslaget kommer att se ut. Både detta förslag och ”Slussen Plan B” har fått stor uppmärksamhet och präglas av en mer historisk karaktär men samtidigt är i sin tid med nya tekniska lösningar. Med denna kontrast slås man av att det är kanske just för att förändringen är så kraftfull som stadens ledande vill ha det gjort. För att lämna ett avtryck – istället för att få det till en fungerande trafik- och handelsplats mellan två stadsdelar som den hittills tjänat. Ny Syn vill b. la. skapa större utsikter genom att gräva ned trafik i tunnlar och skapa en mjuk kontakt med traditionella stensatta broar mellan holmarna.
Nedan följer material ur deras presentation:
” Med NY SYN PÅ SLUSSEN får stockholmarna en lösning av Slussen som gör Stockholms vackraste stadsrum rättvisa. Vatten, låga solbelysta kajer och broar, förkastningsbranter och 1600-tals bebyggelse. Platsens ursprungliga skala och topografi framträder utan störande inslag av stora betongkonstruktioner i flera plan och ger tillbaka det vackra mötet mellan Mälaren och Saltsjön.
Slussrännan placeras vid södermalmssidan och klarar stadens krav på fri höjd. Broar och gator utformas med flacka stigningar och lutningar som ger handikappkravens bekvämlighet till alla.
Den osköna T-banebron ersätts av en T-bana i tunnel och den fria vattenspegeln återskapas. Med en tunnellösning kan T-banans säkerhet mot stigande vattennivåer tillgodoses.
T-banans nya moderna station under Söderström får uppgångar i Gamla stan och på Södermalm och förses med glasväggar mellan perrong och spår. Alla trafikslag samlas smidigt i en rund uppglasad byggnad. Här finns lätt tillgängligt stadsbussarna, T-banan, Saltsjöbanan, hållplatser för Nacka-Värmdö bussarna som nås direkt från hallen och nytt rullband i gamla järnvägs- tunneln till Pendeltågen. En effektiv trafiklösning som ger resenärerna bekväma omstigningar i en vacker miljö.
Genom nedgrävningen av T-banan kan Södermalmstorg sänkas och hamnar på sitt gamla, rätta läge. Stadsmuseet, eventuellt kompletterat med flyglar, blir åter väl synligt från Stockholms inlopp.
Restauranger och butiker i T-banehuset får utblickar åt alla väderstreck. Medan den befintliga T-banetunneln till Medborgarplatsen utformas som en elegant galleria.
Eftersom sänkningen av T-banan kan genomföras som en by-pass operation med korta avstängningstider för tågen och genom att inget bussgarage behöver sprängas i Katarinaberget blir NY SYN PÅ SLUSSEN enklare och snabbare att genomföra. Till en kostnad som inte är högre än stadens förslag.
Monica Andersson Kjell Forshed Svante Forsström Ulla Joneborg Torsten Westman ”
Matti Shevchenko Sandin
Länk till Epstein i DN här
Kommentarsregler:
Vi ser gärna att du kommenterar, men för att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver under din text med ett registrerat och sökbart telefonnummer. Telefonnumret publiceras inte. Väl mött!
”Ny Syn” som presenteras på ABF-huset 17/3 14-16. Det finns även en provisorisk film att hitta på nätet om skillnader i t ex. utsiktspunkter mellan Stadens förslag och ”Ny Syn”- klicka här för att se den.
Läs även ”Ingen kan bestämma över framtiden” här
Läs ”Krav på skydd för Mälaren!-Tråg eller tunnel?” här
Stora skönhetsvärden tas tillvara! Bra förslag. Varför inte prova lite skönhet i kontrast till allt förfärligt trist som byggs/planeras? Dags att nyktra till från byggbolagskalaset.
Förslaget är vackert. Den staden vill jag bo i.