Slussenfakta: Artikel 1

slussen ombyggnadsplan

Vi inleder en ny serie med korta texter och tydliga bilder över hur stadens ”Nya Slussen” kommer att gestalta sig. Det är dyrt, krångligt och skönhetsvärden för miljarder skrotas till förmån för något som redan är omodernt innan det byggts. Är det värt det när alternativ finns?

Det här är området som Nya Slussen kommer att bebygga. Bortsett från det enda som tveklöst borde tas bort, T-banebron, som borde läggas i tunnel, kommer allt inom det markerade området att helt förändras. Den Nya huvudbron – en 8-filig bro, samma dimension som Essingeleden, kommer att däcka över vatten 25 meter öster om nuvarande östra bron. Överdäckningen av Stadsgårdsleden medför att Stadsgårdskajen flyttas ut i vattnet. Södermalms stadsfront mot vattnet bebyggs med i huvudsak kontor. Nuvarande Slussen är sedan 30 år i stort behov av renovering, rekonstruktion och nya funktioner. Det skulle ge en mötesplats i ”världsklass”. Men varken Stockholm eller världen behöver en förort, med motorväg och allt invid Gamla stan.

 

Matti Shevchenko Sandin

slussenfakta

 

 

 

 

 

Kommentarsregler: 

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret  publiceras inte.

3 kommentarer