Södermalm är en av de livligaste av våra stadsdelar. Mycket att charmen ligger i brokigheten bland verksamheter. Få stadsdelar har ett så varierat utbud av allt från kinesisk konfekt till vansinnigt dyra regnjackor. Om grogrund för ett sådant spektra finns – då har man där en lyckad och välmående stadsdel. Nu riskeras detta bara för en enda aktör.
Till Söder åker många för att shoppa inredning då många små specialbutiker till stora kedjor har etablerat sig – och faktiskt har hittat ett sätt att samexistera. Så för en tid sedan så kom ännu en knasig idé från Stadshuset. Den nya delen av Söder, strax över vattnet, Slakthusområdets utkant skall begåvas med alla tiders köpcentakung: Ikea.
Och det låter ju fiffigt att slippa åka hela halvtimman ut till där de redan finns. Inte en tanke på hur handeln i Slakthusområdet kommer att slukas och därtill grönalinjendelen av Söder, Ikea har nämligen det mesta förutom dammsugare till hemmet. Och de är snabba och duktiga på att plocka upp trender och producera till bra pris. Försök ha en välsorterad inredningsbutik, eller för den delen en osorterad, du sliter dag och natt för att få att gå ihop bredvid en sådan. Dessutom passar Ikea på att erbjuda sina gäster en helt ok restaurang och kafé till brakpris. Återigen svårt att ha lunchställe med den konkurrensen. Och vill man bo nära Ikea? Det torde vara världsunikt – men knappast världsklass.
Skyline reagerade tidigt på detta och nu har andra, då inom alliansen, reagerat. Madeleine Sjöstedt höjer sitt vassa finger i stadsplanefrågor på sin blogg:
”Att bygga massiva mängder parkeringsplatser och ett ordinärt Ikea-varuhus mellan Slakthusområdet och Enskede vore dock att förfela hela tanken med att omvandla Slakthusområdet till en promenadstad med kvartersbebyggelse som blir en förlängning på Södermalm. Här har de Enskedebor som nu protesterar helt rätt.
Då vi planerar en storstad är utvecklingen av såväl boende, som arbetsplatser och handel komponenter som måste samverka – inte motverka varandra. Idén om massiva köpkomplex i citynära lägen riskerar att inte bara skapa barriäreffekter mellan olika områden men också att utarma den handel som den levande staden är så beroende av.”
De parkeringsplatser Sjöstedt skriver om är 4000 st(!) och hela komplexet på 136 000 m2. Att moderaterna kämpat för att få innerstaden att se ut som en förort med Nya Slussen, klumpiga höghus och påbyggnader a la billig rymdfilm vet vi – men utarma handel och öka biltrafiken? Det måste väl ändå gå emot deras politik. Slakthusområdet skulle tvärtom bli ett riktigt bra projekt, en förlängning av Söder. Jag hoppas på att fastighetsborgarådet m.fl. sätter stopp för detta. Mångfald framför enfald.
Matti Shevchenko Sandin
Artikel i SvD här
Läs Fp:s svar till Wickman i SvD här
Kommentarsregler:
Vi ser gärna att du kommenterar, men för att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver under din text med ett registrerat och sökbart telefonnummer. Telefonnumret publiceras inte. Väl mött!