Schackmatt Nya Slussen

Nya Slussen detalj

Det har gått trögt för Nya Slussen och nu är det tvärstopp. Skyline har i år påpekat problematiken runt de nya planerna och visat på andra lösningar. Hur går staden nu vidare?

För några dagar sedan stod det klart att bussgaraget i Katarinaberget inte blir av. Ärendet som överklagats till mark- och miljödomstolen avslogs ytterligare en gång p g a de brister som planen medförde. Domen går inte att överklaga. Det är två detaljplaner ”Nya Slussen” gäller, en för garaget och en för själva trafikapparaten. Nordin menar att man kan fortsätta att bygga Slussendelen och hitta lösning på det andra under tiden. Kruxet är att de båda är sammanbundna av två komponenter – Nackabussarna skall ha plats och en vattendom för Slussen som är villkorad för en godkänd bussterminal. Schackmatt.

Ola Andersson DN

Ola Andersson i DN. Klicka för större bild.

 Ola Andersson skriver i DN att man lagt stor möda på att bekämpa kritiken, istället för försöka lyfta upp fördelarna. Ett antal arkitekter har anlitats för att sminka upp planerna istället för att lösa problemen. Hela projektet enligt Andersson har slagsida och ger märkliga signaler till den stora utbyggnad Moderaterna föreslog tidigare i år om 140 000 bostäder. Förtroende är A och O från dem som betalar för stadens politiker och tjänstemän.

VBK twitter

Så här raljerade Irene Svenonius, stadsdirektör i Stockholms stad, över VBK:s närvaro bland motståndare till ”Nya Slussen”på Skylines möte 26/3. Klicka för helbild. Tillhör det hennes roll?

Det ska tilläggas att även här har man med alla medel förebyggt kritik genom att peka ut befolkningen som konservativa och rädda för förändring i förväg. Nimby är man om man inte tycker om deras förslag. Eller är förslaget som är dåligt? Slussenplanerna höll inte – trots att det var sådant nytänk för framtiden och inte historien. Nya Slussen har inte fallit pågrund av kritik, den föll pågrund av att planerna faktiskt inte höll. Envist har man med press påstått detta- som om twitter och hemsidor skulle kunna ersätta verklighetens vatten och berg.

Ole Rothenborgs skrev i DN

I Slussens fall räckte det inte med att folk ogillade planerna. Det var tvungen att köras rakt in i väggen som Ole Rothenborgs skrev i DN.

Någonstans i processen, kanske redan i inledningen har man bestämt sig för hur resultatet skall vara och sedan försökt hitta lösningar under tiden. Måhända att det är ok att göra så med normala byggnader, en livsviktig trafikapparat för Stockholm bör inte hanteras så.  Dessa lösningar fick tvärstopp i mark- och miljödomstolen.

brunkeberg-625x300

Så här fiffigt vill man öka på staden.

Swedbank

Kommer det att bli lika bra på riktigt? Vill verkligen väljarna det?

 

 

 

 

 

 

 

Det finns en storhet i att vara en bra förlorare, göra om och göra rätt. Nordin har några månader på sig innan valet till detta. Dags för ett nytt parti?

 

Matti Shevchenko Sandin

 

Mer artiklar om Slussen här

Slussen plan B här

DN: Slussenfilm het på nätet här

SvD: Stadshuset tillbakavisar här

Södermalmsnytt: Ny Slussen-film sprids på nätet här

Debasers upprop ”Stoppa nya Slussen” här

SLUSSEN plan B få Facebook här

Bevara Slussen på Facebook här

Rädda och rusta upp Slussen på Facebook här

Folkomröstning om Slussen på Facebook här

Kommentarsregler: 

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret  publiceras inte.

 

1 kommentar