Valtider..

klarastaden005

Valtider innebär löften om krafttag. Nu försöker centern få in röster på en gammal idé från förra valet, ett Västra city – Klarastaden – som är än mer högexploaterad och utan konsekvensbeskrivning.

Centerpariet i Stockholm släppte för en tid sedan en pressrelease om hur man skall bygga till Stockholm. Som vanligt är ordet ”högt” dominerande och platsen innerstaden, närmare bestämt spårområdet längs Klara Sjö. Här vill man bygga en helt ny del av Norrmalm. Allt illustreras med några glada bildmanipuleringar där träd piggt tittar upp på de många taken. 5 800 bostäder och 140 000 m2 kontor samt 270 butiker utlovas. Det hela är inspirerat av ”gamla Klara”. Sist detta var på tapeten var i valet 2010 och hette då Västra city.

vastra-city_nya_klara1-625x468

Västra city som det föreslogs i förra valet.

Förra gången visade det sig visade dock mycket komplicerat med överdäckningen spårområdet med tillhörande vägar längs vattnet. Att skapa en betongskorpa som håller upp det hela över spår och bilvägar är svårt nog, men på centerpartiets glada bilder så verkar de ha grävt ned dem i marken, under vattennivån. Vips och lätt gick det. Klara sjö – smal som den är just här verkar inte ha krympt och kontakten med vattnet nås lätt med en liten grässlänt – som på motstående sida vattnet. Någon direkt förklaring till hur detta går till lämnas inte och bilderna verkar mest vart skapade i det populära markvärdesspelet – SIM City.

klarastaden006

En förtydligande bild av förslaget där spåren verkar ha grävts ned tillsammans med billederna.

Variation av höjder och utformning är också en brandfackla – centern har i mejl förklarat att det är Skönhetsrådets fel att allt blir så slätstruket  – som om det nu är Skönhetsrådet som lägger fram alla trista förlag till ny- och ombyggnader. Kanske man borde rådfråga dem i detta vad som faktiskt vore lämpligt i detta tänkta område, de har ju en del kunskap. Även byggbolagen bör tillfrågas, det är ju de som oftast står för fantasilösheten.

DSC_0637

Norra delen av banområdet.

Ett annat problem är att centerpartiet inte tar någon hänsyn till stadens karaktär – bara dess funktion. De vyer som är Stockholm blir bortbyggda och Klara Sjö en kanal.  Nej, de verkar inte vilja bygga ut i vattnet, men luftrummet och upplevelsen blir starkt begränsad. Sant är att spårområden inte är direkt vackra, men de är en vanligt förekommande del av stadsbebyggelse och acceptabla. Det är den viktigaste på- och avstigningsplatsen i Sverige med Malmö tätt i hasorna. Törs vi ens gräva ned spåren? Har vi pengarna? Vad ska vi inte bygga istället?  Är detta ännu en partyö som centerpartiet förelog på Årsta holmar för att locka yngre festsugna till valet 2010? Det bidde inget med det utan nu har den gått från risig till stora naturvärden – ja – en grön oas. Kan inte Stockholms innerstads vyer och storslagna luftrum som tillåter upplevelsen av staden också ses som ett starkt plusvärde?

Årsta partyö

Med partyö skulle man locka väljare i förra valet, nu är återigen höghus i City. Palmerna har återanvänts i årets förlag – dock som takprydnader.

”Gamla Klara” bestod till stor del av låg- och mellaninkomstagare boendes i hyresrätter. Detta gav en möjlighet till social blandning. Brunkebergstorgs omvandling från bankarena till hotelltorg kunde ha påverkats till bostäder istället om man hade vetlat komma åt en viss återskapning av Klara – och billigare att bygga om. Den föreslagna betongmarken lär bli kostsam och någon social blandning bjuds inte in. Några konsekvensbeskrivningar kommer inte hellre , trots att centern redan för sex år sedan lade fram idén. Inga ljus- och skuggstudier, att en överdäckning skulle få det hela att ta höga höjder – utan skyskrapor. Sådant struntas det i. Istället så blir ”flexibel kvarterstruktur”, ”gamla Klara”, ”citynära” och ”levande stad” som får täcka upp för impopulära ord som ”betongdäck”, ”kostnader” och ”miljökonsekvensbesktivning”. Sist beräknades ”Västra City” kosta 10-15 miljarder, dessutom långt mer modest – men redan då ansågs det för högt, dyrt och klumpigt.

Klarastrandsleden Foto: Ankara

Klarastrandsleden med bangården bakom. Foto: Ankara

Det nya förslaget sågade Viktor Barth Kron elegant ned till flis i DN 25/6 blott som en rolig idé. Vore det inte smartare och klädsammare att miljöborgarrådet koncentrerade sig på miljöfrågor och att föreslå nya ”citynära” kärnor i stadens utkanter och närområden hållbara material istället för den miljöfarliga betongen?  Där, det där är möjligt att skapa en varierad boendeekonomi och kanske t o m segla upp på höjden. Mark finns , riktig sådan.

Matti Shevchenko Sandin

Kommentarsregler:

Vi ser gärna att du kommenterar, men för att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver under din text med ett registrerat och sökbart telefonnummer. Telefonnumret publiceras inte. Väl mött!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *