Något för Sveriges stadsplanerare att tänka på:
A city building, you experience when you walk; a suburban building, you experience when you drive.
Helmut Jahn
Något för Sveriges stadsplanerare att tänka på:
Helmut Jahn
Vi är emot skyskrapor och fler höga hus i innerstaden och för en utveckling av god stadsstruktur i hela Stockholm.
Stöd kampen med Skyline för en mer human stadsplanering. Gå
med i vårt nätverk och få inbjudningar till seminarier och annat.
En stad består av många olika rum. Alla har olika uppfattningar och känslor inför dem. Beskriv ditt och skicka in till oss på [email protected].
Lägg Nobelmuseet vid Londonviadukten intill Fåfänga.
Bygg över Stadsgårdsleden enligt Glasbergsförslaget.
http://www.facebook.com/glasberget/
Skapa ett grönt kultur- och turiststråk från Slussen till Fåfängan.
Som norm borde all bebyggelse, oavsett om den ligger i förort eller stadskärna eller däremellan, utformas så att den i skala,volym och anpassning ger en intressant upplevelse för dem som passerar gående, i rullstol eller per cykel. Något kan man kanske också betrakta från ytgående kollektivtrafik.
Att uppleva bebyggelse i någon arkitektonisk mening från bilfönstret är absurt.
Men det tyckte man inte i kompendiet ”Bilstaden”, en vidareutbildningskurs i stadsbyggnad för blivande arkitekter på KTH 1956-60, med starka influenser från studiebesök i USA .
Staden ansågs, såsom den dittills utvecklats med koncentrerade stadskärnor, ha blivit en ”absurditet” i bilåldern.
Regionplanedirektör C. F. Ahlberg hävdade att det nu gällde att planera en ”stad som verkligen var utformad med hänsyn till bilismen”. ”I bilstaden måste alltså stadsbilden formas för att upplevas under färdandet i bil”.
”Jag tror vi skall söka en större skala i stadsbilden, öppenhet och vida perspektiv, som man hinner uppfatta och som ger intryck även när man färdas snabbt igenom”.”Det måste bli stora linjer över helhetsplaneringen”.
De värderingar som ”Bilstaden” manifesterar lever i stor utsträckning kvar än idag.
Lindhagens gata i sin nya skrud är ett exempel.
Peter B. Larsson arkitekt SAR/MSA