Från Big NO NO till helt ok och välkommet är attityden till fasadrekonstruktioner. Grand Hotell har bytt fasad tre gånger och vill nu gå tillbaka till sin ursprungliga fasad. Har attityden mot klassisk arkitektur vänt?
Grand Hôtel stod färdigt 1874 i tysk nyrenässansstil skall (nästan) få tillbaka sin 1870-talsskrud ritad av Axel Kumlien. Redan 1899 var det utökat och omgestaltat av Ludvig Peterson och Ture Stenberg. innan det moderniserades av Ivar Tengbom 1926 till dagens utseende.
För några år sedan var detta högst kontroversiellt att föreslå inom byggnadsantikvariaska kretsar, tro mig, jag ägnade stor del av min utbildning till att lobba för detta. Svaret var alltjämt en hänvisning till Sturegallerians fasad som återställdes i slutet av 1980-talet. Sant i det fallet var att man i sin iver att återställa en totalrakad fasad till ett inbjudande köppalats begicks en rad fel. Bland annat kan man se det i balkongsättningar.
Antagligen var man helt obekant med nyrenässansens formspråk eftersom all relation till det formspråket raderades under funktionalismen. Möjligen var det postmodernismens dekortörst som tog över det rent akademiska arbetet med återställandet. Resultatet var visserligen fint men inte korrekt. Hur som så framhölls detta som anledning till varför man skulle strunta i rekonstruktioner.
En annan renlärligt pekfinger var att man skulle lära sig att uppskatta alla tider som en byggnad genomlevt (eller genomlidigt), om det nu inte kom till en 1700-talsbyggnad. Bland annat fredades byggnader som hade fått en kraftig modernisering som just exempel på denna epok. Märkligt nog är Stockholm en av de mest fasadrakade städerna i Norden så brist på ”funktionalismisering” av äldre hus är det inte.
Denna kavata idé var en bekväm omskrivning för att dölja att man faktiskt inte behärskade det sena 1800-talets komplicerade arkitekturspråk särdeles väl. Flera gånger i undervisningen om denna epok så återkom ord som ”slentrianmässigt”, ”dekorlusta” och ”katalogstuck”. Få pratade om ”Architecture parlante”, något man närmast är besatt av att förklara när det kommer till modernistisk arkitektur.
Det som saknats är generellt helt enkelt kunskap om äldre arkitekturs formspråk och respekt för dessa. För att få igenom detta tar man stöd i det föråldrade Venedigdokumentet angående tillägg. Att dokumentet tillåter välgjorda rekonstruktioner brukar inte lyftas i onödan.
Detta kan lätt utläsas i alla de påbyggnadsförslag som drabbar stora delar av innerstadsbebyggelsen med jämna mellanrum. Man har ingen respekt för ursprungsarkitektur. Inte minst ser man detta i byggnader från den modernistiska tiden var arkitektoniska identitet förminskas och vattnas ur med märkliga och ofta klumpiga påbyggnader på taken.
Men nu verkar det vända. Kanske är Grand Hôtel en byggnad som faktiskt fick en elegant fasad av Tengbom och inte alls var särdeles förstört. Tvärtom så är det en byggnad som bytt fasad ungefär vart 25:e år, då varje haft hög kvalité och gott genomförande, även om det nu inte gör ont att se den i en mer krispig gestaltning. Men det är i grunden en kommersiell byggnad som haft näsa för vad folk upplever som vackert och motsvarar priset på slutnotan. Klassisk arkitektur lever helt enkelt upp till folks smak och behov av stämningsskapande miljöer. Så Grand Hôtels analys av marknadsläget är briljant. Vi har tröttnat på oengagerad ”samtidsarkitektur”, oavsett hur många japanska badtunnor än ett spa innehåller.
Mest intressant är att se hur intresset och attityden generellt har ändrats i positiv riktning mot klassisk arkitektur. Det är ingen omdömeslös och konservativ inriktning som minner om koloniernas och turberkolosens stora dagar.Det är ett sällsamt intrikat och harmonsikt arkitektursystem som de flesta finner vacker och behagligt. Varför gör inte arkitektkåren det generellt? Saknas kunskap? Är det en fråga om smakelitism? Säkert en kombo.
I StockholmDirekt kan man läsa arkitektens kommentar till projektet:
– Det är få klassiska byggnader i Stockholm som ändrat utseende på samma radikala sätt som Grand Hôtel har gjort. Med en återställd och förnyad fasad är det inte bara Grand Hôtel som tydliggör sin historia, det ger även ett mervärde för Stockholms stadsbild och omkringliggande byggnader, säger arkitekten Per Kallstenius som är involverad i arbetet.
Ja, Stockholm har haft flera ”Från-värden” än mervärden på sistone. Så vi får se detta som årets julklapp.
Matti Shevchenko Sandin
Läs mera om Penn Station-projektet här: https://www.architecturaldigest.com/story/new-penn-station
Som exempel på det svenska intresset för klassisk arkitektur och kollonordningar kan man jämföra wikipedias svenska text om ämnet och den engelska:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolonnordning
https://en.wikipedia.org/wiki/Classical_order
Kommentarsregler:
För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret publiceras inte. Du ansvarar själv för din kommentar.