En stockholmsklassiker är i full brand.
Hornsbergs bussdepå började under måndagen att brinna vid ett takarbete. Klockan 21 hade en fjärdedel av den två hangarer stora byggnaden totalförstörts. Bussgaraget ritades i två omgångar; 1931 och 1938 under ledning av Eskil Sundahl hos Kooperativa Förbundets Arkitekt- och Ingenjörsbyrå (KFAI). Det är den södra hallen som först restes som brandskadats.
Hallarna tillhör några av svenska funktionalismens portalbyggnader vars tak bärs upp av stålbågar med 55 och 62 meters spännvid. Fasaderna var helglasade för att släppa in ljus och skapa ett luftigt uttryck. Senare blev dessa översatta med korrugerad plåt. Genom taket sköljde ljus in genom lanterniner. Dessa togs bort när elljuset blev mera effektivt.
När bussdepån byggdes ansågs läget långt bort från bostadsområden och störde inte. Idag har staden växt ut och 2011 började man riva delar av den då man skall uppföra 90 000 kvadratmeter kontor och 750 bostäder.
Matti Shevchenko Sandin
Kommentarsregler:
För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Du ansvar själv för din kommentar.Telefonnumret publiceras eller sparas inte.