Nobel Center vid Slussen

”Glashuset” även kallad  ”Ellyse palatset” – KF:s byggnad invigd 1974 och utmärker sig genom den helglasade, svagt lutande fasaden mot Saltsjön. Arkitekt, Jan Lunding. Foto: Holger Ellgaard

 Nobel Center på Slussen? Lösa planer marknadsförs som realistiska, men är det ens det? Erfarna Stockholmsguide och före detta turistbusschauffören Bo Eliasson, hittar flera frågor än svar.

 ”Som vanligt när det gäller huvudlösa byggprojekt i Stockholm, vaknar människor för sent. Stockholmarna får betala dyrt för sin saktfärdighet och överdrivna tilltro till kommunpolitiker som vill göra avtryck” skrev Maria Schottenius i DN (15 mars 2016) inför planerna att bygga Nobel Center på Blasieholmen. Nu är planen att bygga Nobel Center framför”Ellyse palatset” vid Slussen och stockholmarna har fortfarande inte vaknat.

Venedig har i snitt 20 000 000 besökare per år. Det sliter hårt på staden och infrastrukturen. Foto: Zairon. Wiki

I Köpenhamn, Rom, Barcelona, Florens, Venedig har man insett att massturismen inte kan fortsätta i det oändliga. Stadskärnorna och sevärdheter tål inte hur många besök som helst. Trafiken hotar att täppa till city och områden runt sevärdheter och måste begränsas. Det har Stockholms styrande, oavsett politisk färg, inte insett.

Ändamålet med ett Nobel Center må vara hur ädelt och viktigt det vill, men Stockholm stad, beläget på 14 öar, klarar inte hur mycket trafik som helst.

Stallgatan. Foto: Holger Ellgaard

Trafiken utefter Skeppsbron har nu begränsats till ett körfält i vardera riktningen och ett utefter Stallgatan. ”Det har inte påverkat trafiken över huvud taget” enligt Trafikborgarrådet David Helldén. Hur blir det då, när man släpper på trafiken från Slussen nästa år? Bilköerna lär bli dubbelt så långa med medföljande avgasutsläpp.

2011 föreslogs en operabyggnad vid Slussen. Illustration: Rotstein Arkitekter AB

Ska man nu tillåta ytterligare trafik till Nobel Center vid Slussen, beräknat bli ett av stadens största besöksmål. Slussen som, förutom att bli Stockholms näst största trafikpunkt med ca 400 000 passerande per dygn, navet mellan tunnelbana, Saltsjöbana och Nacka- Värmdöbussar, även ska bli en handelsplats med ca 50 verksamheter?

Reklambilderna för Slyussen är i princip trafikfria. I verkligheten beräknas 400 000 passera per dygn.

I Kommunfullmäktiges överklagan av Mark och miljödomstolens upphävande av detaljplanen för Nobel Center på Blasieholmen, angavs att:

Den beräknade trafikeringen av turistbussar med ca 120 bussar per dag, bedöms leda till marginella förändringar runt NC” och ”För trafiken i Stockholm City innebär 120 fler turistbussar en försumbar förändring.” ”Parkeringsplatser finns inom rimligt avstånd från Blasieholmen på Barnhusbron och vid Kaknästornet.”

Det får väl förutsättas att antal besökare i ett Nobel Center vid Slussen kommer att ha 600 000 besökare per år liksom på Blasieholmen. Heikensten och Larsson lär väl fortfarande drömma om att alla besökare kommer med båt, ett förfarande som Strömma Turism, ansvarig för merparten av sjötrafiken i Stockholm, bedömt som helt orealistiskt.

Nobelcentret när det planerades på Blasieholmen. Trafikkaos var en stor del av kritiken då man räknade med stora besökarskaror via smala gatunät. Bild: David Chipperfield Architects Nobel Center.

Nobelstiftelsens vd Heikensten, socialdemokraten Jan Valeskog, Skönhetsrådets ordf Inga Varg, H&M stiftelsen och Centerpartiet är fortfarande besvikna på det uteblivna trafikkaoset vid Blasieholmen och vad Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson tycker är det väl ingen som vet. Han byter åsikt allt efter årstiden. Han har ju ännu inte satt ner foten gällande Slussen och tycker kanske fortfarande att Riddarholmen är ett bra alternativ.

Trafikkontoret förefaller planera trafiken med utgångspunkt från en tisdag i november, inte en onsdag i juni när 6-7 kryssningsfartyg ligger i Stockholm. När man planerade för ett NC på Blasieholmen 2013 sa man ”vi har tagit hänsyn till att turistbussar vill till NC, vi har inte tagit hänsyn till hur många”. 2013 kom 485 000 kryssningsresenärer till Stockholm, i år 2019 kom 656 000. Hur många turistbussar som trafikerar Stockholms gator, eller de stora besöksmålen Slottet, Vasa, Stadshuset har Trafikkontoret ”ingen aning om”.

Hur kommer trafiken att bli vid Slussen om Nobel Center placeras där? Har trafikborgarrådet, miljöpartisten David Helldén funderat på det? Det skulle vara intressant om han för en gång skull, uttalade sig om turistbusstrafiken.

Jag har tidigare föreslagit att Nobel Center tillsammans med ett nytt Operahus, nytt Stadsbibliotek, Idrottshallar mm ska byggas på Loudden istället för lyxbostäder som få har råd och lust att köpa.

Bo Eliasson

Stockholmsguide och fd turistbusschaufför


Kommentarsregler: För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Du ansvar själv för din kommentar.Telefonnumret publiceras eller sparas  inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *