Tunnelbanan byggs ut

original

Socialdemokraternas förre partiledare Håkan Juholt föreslog under sin tid att fokus skulle lägas på tunnelbanans utbyggnad i Stockholm. Alliansen sade nej och menade att han inte hade budget för detta. Så plötsligt händer det. En tvärvändning tidigare i veckan och tunnelbanan får en utbyggnad med möjlighet till 78 000 nya bostäder.

Det finns ett bra tunnelbanenät, som med tiden blivit otillräckligt. Man kan lätt studera bostadspriser efter linjernas stationer och dem som har bussbyte. Tunnelbana är miljöeffektivt, snabbt och tyst sätt att färdas i en storstad. Diskutabelt om det är billigt, men jämfört med en parkering, bilförsäkring och bränsle är det rena rama vrakpriset. Miljövinsten är oändligt stor. De planer som gjorts med spårvagn istället för tunnelbana har inte nått några större sträckningar. Spårvagn är bra, trevligt, men krångligt jämfört med tunnelbana, speciellt vintertid.

Detta innebär en helt ny stad. De enorma bilansamlingar som Stockholm har kan komma att minskas radikalt. Politiker har ojat sig över byggregler och att de sätter stopp för bostadsbyggande, nu kan de istället börja oja sig över att vi har för högt antal parkeringsplatser per bostad i t ex kommande Hagastaden som får tunnelbana. Vi får se vem som är modig nog att ta i den heta potatisen.

Detta innebär också att man nu kan sluta titta på den gamla innerstaden som det enda goda alternativet till ny- och ombyggnad och Nacka hojtade redan på presskonferensen om att de vill bygga stad, nu när det blir effektivare att förflytta sig mellan de båda kommunerna. Stockholmspolitikerna måste helt enkelt börja samarbeta med detta så resultatet blir så gott som möjligt. Fler exempel på Solnas, Huvudsta, vill vi inte se. Kanske kan Stockholm sälja kompetens istället för att jaga skattebetalare. Storstockholm är värt att bli ”världsklass”.

 

Matti Shevchenko Sandin

 

1 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia för att knyta ihop förlängningen med dagens Gröna linje.

2 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.

3 En ny tunnelbana från Odenplan till Arena-staden via Hagastaden.

4 En förlängning av Blå linjen från Akalla till Barkarby station via station Barkarbystaden.

Kommentarsregler: 

För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt  för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret  publiceras inte.

3 kommentarer

  1. Anna Gustin den 15 november 2013

    Varför ska alla pengar gå till att bygga på storstäderna?
    På landsbygden är det på flera ställen 12 mil mellan bensinmackarna…någon kollektivtrafik finns inte att tala om. Tillväxtgalningarna som styr vårt land har inga problem med att fortsätta döda landsbygden till förmån för städerna. Självklart vill unga människor prova på att bo i storstäderna…det hör till. Men många kan tänka sig att återflytta – om det fanns möjlighet till liv där. Men det håller partipolitikerna idag på att omöjlggöra. Men städerna kan inte försörja sig själva….maten kommer från landsbygden – kanske är de så insnöade att de inte ens förstår det. Vi får ju verkligen hoppas att landsbygdens människor reser sig inför nästa års val. Fast hela befolkningen borde göra det. Vi har rent kriminella människor som använder våra skattepengar.

  2. Niklas Öhrström den 19 november 2013

    Anna Gustin!

    Nu står bara staten för 17% av kostnaderna. Resten kommer från kommuner och trängselskatt.

    Detta kan jämföras med det västsvenska paketet där staten står för hälften.. Eller botniabanan (en bra investering) där staden betalar allt. Eller tycker du att trängseln i tunnelbanan inte är ett problem?

    • Anna Gustin den 20 november 2013

      Det sjuka är att alla partipolitiker oavsett läger lider av tillväxtsjuka. En allvarlig sjukdom som håller på att ödelägga våran planet. Men dessvärre råder en enorm kunskapsbrist i politiken OCH i media. Jag vet inte om det finns någon som tycker att våra så kallade företrädare använder våra skattepengar klokt…gör Du det? Innan det här året är slut har ex Trafikverket rivit 800 byggnader av SJ:s gamla hus, banvaktarstugor, stationer som inte längre används osv…för att bara nämna en av alla dårskap. Att de är i full gång med att plocka ner det fasta telenätet över hela landet, eller att beslutat att en hel stadsdel av gamla träpatronsslott kan rivas för att bygga en containerhamn som ett större företag tycker att de behöver…det ser jag som kapitalförstöring. Och inte vilken som helst – utan skattebetalarnas kapital. Jag hatar slöseri med andras pengar. Det kan väl inte Du heller uppskatta?
      Själv ser jag ingen annan råd än att vi måste vakna till raskt som katten och återta våra dyrbara röster nu 2014. Inte då rösta på någon annan falang än de sittande dumstrutarna utan rösta bort hela det partipolitiska systemet. Kan Schweiz hålla folkomröstningar sen årtionden så varför skulle vi vara dummare.
      http://aktivdemokrati.se

Lämna ett svar till Niklas Öhrström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>