Det fungerar inte med Stadens förlag till Slussen, detta stod klart i förra veckan när Miljödomstolen ansåg att det saknades för mycket i förlaget för att ta det till dom. Staden kommer att överklaga och miljonregnet över advokater fortsätter. Utvecklingen kring ärendet tarvar en lite klarare bild:
Nya Slussen har lagt en galleria på bästa omstigningsplats för Nacka-Värmdöbussarna. Det tvingar stan – skattebetalarna – att betala miljarder för att spränga in en bussterminal i Katarinaberget, under havsvattennivån. Bergrumsterminalen tvingar Nacka-Värmdöborna till ca 5 minuter längre omstigningstid till T-bana och stadsbussar. Om istället nuvarande Slussen förnyas kan bussterminalen ligga kvar i bästa läge. En vänthall förbussar kan läggas in under nuvarande betongplatta och bussar – ger en fantastisk dagljusbelyst vänthall med utsikt över saltsjön. Och är billigt. Varför gå över ån efter vatten?
Matti Shevchenko Sandin
Läs fler texter ur serien här
Kommentarsregler:
För att hålla kommentarspåret öppet så kommer enbart kommentarer med riktigt för- och efternamn visas. För att detta skall kunna garanteras vill vi att du skriver ett registrerat och sökbart telefonnummer i din text. Telefonnumret publiceras inte.
Så sorgligt att inte sten Nordin ger sig. Förstår han inte vidden av detta horribla , stolliga projekt ???? Vad är det som rör sig i hans huvud ? Prestige prestige , fy
Fast stadsplanen för Slussen är ju upphävd. Vid nybyggnation inträder det som står i detaljplanen för Nya Slussen och som vunnit laga kraft. Plan B är därmed helt överspelat.
Visst skulle man försöka lägga bussterminalen där handelsplatsen planeras. Problemet är att en bussterminal tar plats. Den tar så stor plats att man i planB fick tulla på utrymmet för resenärerna.
Sedan är det långt ifrån givet att bussterminalen är den bästa lösningen. Nu när blå linje byggs till Nacka hade man nog vunnit en del på att dra den förbi Slussen (något som troligen inte kommer ske). I så fall kunde matarbussar från Värmdö och Nacka kunnat angöra Nacka forum istället för Slussen. Då hade behovet av en stor terminal vid Slussen inte funnits.
Jag undrar vad följande baseras på:: ”Bergrumsterminalen tvingar Nacka-Värmdöborna till ca 5 minuter längre omstigningstid till T-bana och stadsbussar.”
Det handlar om kanske 50-100 meter längre gångväg i de flesta fall. Det går man på runt en minut.
Hur roligt är det att vänta på bussarna i det underjordiska bergrummet? Släpp prestigen och inse att detta är ett bättre förslag!
Hur lång tid tar det att gå med en rulator?
carl-johan
Varför skulle det vara trist att vänta på buss i ett bergrum? Vilken är skillnaden mot att vänta på tunnelbanan? Skulle det vara bättre idag? Varför skulle det vara svårare att klara sig med rullator i en underjordisk bussterminal än i tunnelbanan? Dessutom tvingas man till att gå i trappor (eller rulltrapport/hiss) även i planB:s förslag.
Troligen blir det klart bättre än i planB:s förslag pga att plattformarna i deras förslag blir trånga och därmed svårt att ta sig fram med rollator (eller rullstol/barnvagn osv).
Med detta förslag menar jag naturligtvis Plan B
Utgifterna blir många gånger högre för ett stort bergrum, med extremt kort användningstid dessutom. Bussterminalen i berget har tillkommit för att Alliansen vill göra intäkter på att bygga hus på Slussen, då kan inte den gamla platsen få finnas kvar säger Staden.
Du får alltså Nya Slussen om man:
1. vill ha till dubbelt så högt pris på en ny Slussen, 8 miljarder, beräkningen är hemlig.
2. Vill ha Söder avstängt dubbel så lång tid, 8 år.
3. Vill ha en mycket högre driftskostnad.
4. Vill utrymma bussterminalen i berget vid en brand.
5. Vill ventilera ut rökgaser i T-banan efter brand
6. Vill utrymma berget för att havsvattenpumparna inte fungerar.
7. Om man vill slippa se stadens inlopp från Saltsjön.
8. Om man vill slippa se Mälaren.
9. Om man vill slippa ha en fungerande trafikapparat. 10. Om man vill slippa ha en modern bussterminal vid Saltsjöbanan på samma plats som idag.